Projekt 'Our STEAMulating adventures'


W roku szkolnym 2019/20 uczniowie klasy 5i na zajęciach pozalekcyjnych z języka angielskiego realizowali projekt 'Our STEAMulating adventures'. Był to projekt interdyscyplinarny, łączący wiedzę i działania z wielu dziedzin. Nazwa STEAM powstała z połączenia elementów: S – science (nauka), T – technology (technologia), E – engineering (inżynieria), A – art (sztuka), M – maths (matematyka).

Cele projektu:
  • Wdrażanie do pracy projektowej oraz rozwijanie umiejętności obserwowania, analizowania i poszukiwania nowych rozwiązań.
  • Kształtowanie umiejętności łączenia wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin (STEAM) dla osiągnięcia celu, znalezienia rozwiązania problemu.
  • Rozwijanie kompetencji językowych w praktyce.
  • Rozbudzanie ciekawości poznawczej, kreatywności i wyobraźni uczniów.
  • Wykorzystanie aplikacji internetowych w celu zapisania wyników pracy i stworzenia materialów wizualnych.


W projekcie brali udział szkoły z Malty, Grecji, Belgii i Czech.
Mapa LINK



Na początku uczniowie przedstawili się swoim kolegom na wirtualnej tablicy.  LINK

Made with Padlet

 Wkrótce został ogłoszony konkurs na logo projektu. Uczniowie stanęli na wysokości zadania i wykreowali pomysłowe logotypy.






Spośród wszystkich prac uczniów z Polski, Czech, Belgii, Grecji i Malty należało wybrać tylko jedno logo projektu. Uczniowie oddawali swoje głosy w interaktywnych ankietach, utworzonych przez koordynatorkę projektu.
 https://pollunit.com/polls/42et9flk_m4k4vnpn7zrhg
 https://pollunit.com/polls/2xhjris01dg-4w7y1mlgvw
 https://pollunit.com/polls/snyuiq93cjmsos52tsbvsg


W głosowaniu wzięło udział 120 uczniów ze wszystkich szkół partnerskich. Z wynikiem 54 głosów zwyciężyło logo zaprojektowane przez uczniów z Heraklionu (Kreta). Gratulujemy Grekom!



W końcu przyszedł czas na wyzwania i eksperymenty w ramach projektu!
Każdy zespół z listy wielu propozycji miał wybrać trzy zadania dla siebie, a następnie zilustrować efekty swojej pracy w formie interaktywnego plakatu, komiksu i czasopisma online. Nasz zespół zdecydował się na zrobienie mostu, spadochronu i wieży.

Nasze pierwsze STEAMowe wyzwanie - zbudowanie mostu.

Czy możliwe jest zbudowanie solidnego mostu z papieru?
Uczestnicy projektu przekonali się sami, pracując w trzech grupach. Uczniowie mieli do dyspozycji tylko cienkie kartki i nożyczki, nie mogli używać kleju. Konstruowali mosty poprzez cięcie i składanie kartek w różny sposób, a następnie testowali ich wytrzymałość, dodając kolejno monety. Najbardziej wytrzymały okazał się most zbudowany przez dziewczynki, z kartki zgiętej w harmonijkę.





Po wykonaniu pierwszego eksperymentu, zespół miał za zadanie zobrazować go w formie interaktywnego plakatu. Uczniowie wykorzystując atrakcyjne czcionki projektowali nagłówek plakatu.



Oto interaktywny plakat, ilustrujący nasz pierwszy eksperyment.



W grudniu pisaliśmy kartki z życzeniami do uczniów z Grecji. Oto ich imiona: Adelaida, Alkmene, Athena, Chris, Christina, Claudio, Elena, Ishan, Jimmy, John, Konstantina, Constantine, Marilia, Marinos, Mary, Meluna, Panos, Philip, Spyros, Stellina, Stephanie, Thenia, Thomas, Uchchas.




Dla pozostałych partnerów przygotowaliśmy kartki elektroniczne z pomocą aplikacji:




Made with Padlet

W ostatnim dniu przed przerwą świąteczną Polscy i Greccy uczniowie spotkali się online, by złożyć sobie życzenia i pośpiewać kolędy. Uczniowie byli bardzo podekscytowani, gdyż to było ich pierwsze tego typu spotkanie.



Grecy nagrali nagrali wideo z naszego spotkania i przesłali nam filmik.


Wkrótce otrzymaliśmy grubą kopertę, pełną przepięknych kartek świątecznych od naszych przyjaciół z Grecji!


Gorąco dziękujemy Grekom za kartki i składamy im życzenia noworoczne.


Nasze kartki również dotarły do Grecji na czas.


W listopadzie każda szkoła partnerska przygotowała interaktywny plakat obrazujący wykonanie pierwszego zadania. Uczniowie znów poprzez interaktywną ankietę wybierali najlepszy poster!

Nasze drugie STEAMowe wyzwanie - zrobienie spadochronu.

Zadanie nie było trudne! Wystarczyła folia, kawałek sznurka, ciężarek i gotowe. Teraz musimy tylko przetestować nasze wytwory.
how to make a parachute



Adventure with a parachute - przygoda ze spadochronem. Tworzymy komiksy. LINK












Komiksy obrazujące nasze drugie zadanie (the second challenge) postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu. I tak powstała książeczka zredagowana wspólnie przez wszystkich partnerów projektu - uczniów z Polski, Malty, Grecji i Czech.

Oto nasze trzecie i ostatnie STEAMowe wyzwanie - zbudowanie wieży z makaronu spaghetti i pianek.


Poniżej opracowana wspólnie publikacja, opisująca ostatnie STEAMowe konstrukcje. Zredagowanie czasopisma było dla nas niemałym wyzwaniem, gdyż większość z nas nie miała już zajęć w szkole. LINK

Dzięki zaangażowaniu wszystkich partnerów udało się nam stworzyć końcową prezentację działań zrealizowanych podczas dziesięciu miesięcy trwania projektu. LINK DO WIRTUALNEJ EKSPOZYCJI


To już koniec naszej przygody z projektem. Przyszedł czas na podsumowanie naszej pracy.
Kliknij w link https://www.menti.com/73hgvu5y1v i wpisz słowa, jakie przychodzą Ci do głowy, gdy myślisz o projekcie Our STEAMulating adventures.


Rozwiąż quiz i sprawdź ile dowiedziałeś się na temat krajów naszych partnerów.

Dokonaj ewaluacji projektu. Kliknij w LINK i odpowiedz na pytania, wybierając właściwą opcję.


Podziel się z innymi uczestnikami swoimi wrażeniami na temat realizacji projektu.

Made with Padlet